Var smart och väx

Skapa smarta mål och väx du också!

Jag har kommit på, att med målformulering, hur trist det än kan låta, så bestiger jag berg. För varje mål jag uppnår har jag brutit ned det till hanterbara aktiviteter som jag sedan utför av bara farten. Små steg – sedan har hela berget bestigits.

målbild

Små steg – sedan har hela berget bestigits.

Hur gick det med det förra inlägget? Fick du fram någon livsvision eller ledstjärna att sträva mot? Eller blev det ett evigt surr i huvudet då tankarna vägrar tystna? Lugn, låt det vara – din vision, ledstjärna eller vad du finner bäst att kalla det, kommer att uppenbara sig för dig – när du som minst anar det.

Jag har ju jobbat lite med min (livs)vision och kan börja ta fram mål som går att uppfylla och som känns roligt att göra. (Det spelar ingen roll om det är för företaget eller privat – allt är ett och samma). Självklart finns det ett antal olika målformuleringsmodeller att följa och inspireras av. Krångligt ord det där… målformuleringsmodeller… men det är ju just vad de är – modeller. Och alla förmedlar de en gemensam sak – var realistisk!

Det är visionen som ska vara inspirerande och energifylld. Visionen ska nästan vara ouppnåelig – för det är där din och min strävan ligger. Som Janesh Vaidya uttrycker det i sin bok “Ayurveda för ditt sinne”

“En vision är någonting du placerar i sinnet en enda gång, medan målen sätter du upp för att följa den visionen.”

Alltså, visionen ska inte ha några hitte-på-mål som har så hög tröskel eller ambitionsnivå att det liksom inte är någon idé att ens börja. Det är dömt att misslyckas redan från start – been there done that! Ta hellre små steg än jätte kliv.

Modeller för målformulering

Det finns två modeller som jag gillar. En är en klassiker, som jag tror varenda en har varit i kontakt med, och den andra är en lite nyare modell… eller så är det för att jag har precis upptäckt den. I vilket fall så gillar jag båda.

Den klassiska modellen kallas för SMART och den (nyare) modellen kallas för GROW (eller MVMS på svenska… låter kanske inte lika coolt). Båda är akronym, sk. initialförkortningar, där bokstäverna bildar ett ord för att lättare komma ihåg dess betydelse. SMART står för Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsatt. Medan GROW står för Goal (Mål), Reality (Verklighet), Options (Möjlighet) och Wrap up (Sammanfattning).

Jag tänkte beskriva för dig hur jag använder dessa två modeller – men jag behöver nog göra det lite bakvänt. SMART-modellen använder jag när jag ska bryta ned ett mål till hanterbara aktiviteter som jag kan uppfylla. Det är enkelt och det går snabbt. Säg, att jag har ett mål: att gå 10 000 steg om dagen (yes, det har jag… ) och jag behöver bryta ned detta för jag vet att jag är en latmask.

SMART

  • Specifikt – jag börjar med att gå 5000 steg om dagen
  • Mätbart – jag mäter steg mellan kl. 08 på morgonen och kl. 21 på kvällen
  • Accepterat – jag vill göra detta för att jag vill må bra och att min ledvärk minskar av rörelse
  • Realistiskt – jag känner att målet är görbart och triggar inte igång min latmask
  • Tidsatt – jag ska ha uppfyllt detta inom en månad (sedan ökar jag stegen per dag)

Men att gå 10 000 steg om dagen är egentligen bara ett delmål i en större helhet, dvs jag önskar att förbättra min kondition och styrka. Så, hur kommer jag fram till att min fysiska hälsa ingår i min (livs)vision? Jo, jag använder mig av GROW för att först få fram en övergripande helhet i vad det är jag vill uppnå. För annars är det stor risk för mig att jag har en massa aktiviteter som jag springer omkring och gör utan att fatta varför jag gör det… jag blir bara trött och stressad… jag behöver ett sammanhang och känna meningsfullaktighet i det jag gör.

GROW

  • Goal (mål) – Mitt mål är att kunna vandra eller promenera längre sträckor i vacker natur utan ledvärk.
  • Reality (verklighet) – Verkligheten är att mina leder knorrar och värker vid fuktigt och kallt väderlag. Det gör att jag drar mig undan allt som innebär rörelse även om jag vet att det är precis det jag behöver. Det suger big time och hindrar mig själv att leva fullt ut.
  • Options (möjligheter) – (Här brainstormar jag hej vilt vad det är jag kan göra). 1) stegräkna 2) träna på Friskis och Svettis 3) använda gåstavar vid promenader 4) göra yogaövningar för leder m.m.
  • Wrap up (sammanfattning) – (Här skapar jag en handlingsplan, identifierar hinder, nästa steg, tidsplan, vad behöver jag för stöd etc). Jag börjar med stegräkning på låg nivå för att möjliggöra en känsla av framgång, sedan kan jag … o.s.v.

Hur skulle din plan se ut över det du vill skapa, manifestera eller förändra? Dela gärna med dig.

Sat Nam,

 

 

 

 

 

Vill du också skapa (mer) plats för dig i ditt liv?

Gör som många andra, gå med YourDharmas inspirationsklubb för att få ta del av material som stärker din inre kraft och potential.

♥ Inte ett nyhetsbrev, inget spam – Din inkorg är för värdefull för det ♥

LÄS MER >>>

PS. I och med att du anmäler dig till inspirationsklubben godkänner du att YourDharma sparar dina angivna uppgifter så länge du är medlem. Du kan när som helst avregistrera dig för fler utskick via länk i inspirationsbrevet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *