Sitali Pranayam

foto: www.3ho.org

Andningsteknik för kraft, styrka och vitalitet.

Enligt den yogiska traditionen så kan denna sitali pranayam sänka feber eftersom den ger en kylande effekt på sinnet och kroppen. Att göra sitali pranayam är renande och i början kan tungan ha en bitter smak av det som finns i svalget (bakterier, annat?). För att sedan få en sötare smak ju mer man renar via andetaget.

Genom andetaget lugnar du sinnet. När sinnet är under din kontroll kommer din andningsfrekvens bli djup, långsam och stadig. Ju lugnare andningsfrekvens desto större chans till att förändra ditt sinnestillstånd. Av alla positiva saker du kan göra för att förändra ditt sinne är att lära dig att andas. Hur konstigt den än låter, så andas hälften av oss på ett icke konstruktivt sätt. Att andas rätt, djupt och långsamt, är en effektiv metod i att hantera stress, förbättra sin hälsa och kraft och för att utveckla ett högre seende.

Gör så här:

  • Sitt i lätt meditationsställning
  • Rulla tungan som ett “U”
  • Ögonfokus på nästippen
  • Inandning sker genom den rullande tungan
  • Utandning sker genom näsan
  • Fortsätt så i 3 minuter
  • Alternativt så kan du praktisera detta andetag 26 gånger på morgonen och 26 gånger på kvällen.

Sat Nam,

YouTube: Sitali Pranayam med Gurumukh Khalsa

Comments are closed.