Landa i kroppen

Andningsövning i att landa här och nu

Innan jag har samtal brukar jag göra en andningsövning för att landa i här och nu, att landa i kroppen. Den är enkel att göra själv och som du kan ta till när du känner dig stressad eller bara behöver koppla av. Sitt gärna på stol, annars finns risk att du somnar.

Landa i kroppen

Förberedelser

  1. Sätt dig på en stol med båda fötterna i golvet och låt händerna vila i knät.
  2. Sitt med en rak men avslappnad kropp.
  3. Slappna av så gott du kan. Låt axlarna sjunka ned och armarna bli tunga.
  4. Slut dina ögon eller fixera blicken mjukt vid någon punkt framför dig.
  5. Andas genom näsan, både vid inandning och utandning.

Fokus på andningen

  1. Känn ditt andetag och notera vad du upplever andningen som mest, tex. I näsborrarna, bröstkorgen, magen.
  2. Följ varje andetag med din uppmärksamhet. Låt andningen vara som den är. Bara följ den.
  3. För att hålla fokus på andningen kan man säga Här vid inandning och Nu vid utandning, eller räkna andetagen. Ett på inandning, Två på utandning.

Hantera omvärlden

  1. Efter ett tag så kommer uppmärksamheten att sticka iväg till tankar, ljud, bilder etc.
  2. Bli medveten om din omvärld utan att döma dig själv.
  3. Återvänd till din andning med förnyad uppmärksamhet och fokus.

Sat Nam,

PS: Pröva även visualiseringen Rosen, för din självbild

Comments are closed.