Aktiv meditation

Att stilla aptjattret – sitt tankemönster

Alla är vi väl medvetna om att vi har tankar. De susar omkring i vår hjärna och säkert hälften av dessa , om inte fler, har man tänkt förut. Inget nytt under solen med andra ord. Dessutom har de benägenheten att styra vårt känsloliv som ger påverkan på vårt beteende. Inte så konstigt att vi kan infinna oss i situationer där vi undrar stilla “hur gick det här till”? Själv kan jag bli rent trött av mina egna tankespår och förhållningssätt till mig själv. Rädslotankar som dyker upp då jag minst vill ha dem. De talar till mig, de lockar mig och väljer jag att tro dem så är det lika bra att jag ger upp.

Inom filosofin i kundaliniyoga finns ordspråket – Keep up and you will be kept up! Det vill säga låt inte ditt ego eller dina tankar styra dig utan fortsätt vara sann i dig själv. Håll ut och ha tålamod när tankarna flyger fram och tillbaka och skapar oreda. Men att kunna finna den inre ro för att hitta sin sanning kan vara utmanande när aptjattret är igång. Då kan meditation vara ett verktyg till att hitta sitt inre lugn.

Aktiv meditation

Personligen har jag svårt för meditationstekniker där jag ska sitta helt stilla och observera mina tankar. Jag blir trött och somnar, eller så börjar det klia någonstans, eller så blir jag uttråkad. Troligtvis så skulle jag behöva dessa tekniker eftersom hela jag sätter igång och gör “allt” för att inte finna mitt inre lugn. Men, det är inte jag. Att hitta sin meditationsteknik är lika individuellt som att ha en egen handstil när man skriver.

Jag har funnit min väg till inre lugn via Kundaliniyogans tradition för meditationer. Vi använder fler moment för att stilla kroppen och sinnet. Vi utövar först ett yogapass med både rörelse och avslappning. Dels för att få kroppen att spänna av men också för att komma ned i varv. När vi sedan väljer att göra vår meditation så har vi oftast positioner i den också. Vi använder handpositioner (mudras) för att stimulera specifika energiflöden och reflexer till hjärnan, kroppslås (bandhas) för att öppna våra inre energikanaler och vidga vårt medvetande. Vi har ögonfokus (drishti) för att påverka den optiska nervens bana mot hjärnan och mantra, ljud och sång, för att skapa vibrationer som går in i oss och ut till alltet/universum/det gudomliga. Vi lägger till andning, kroppsposition och specifik tidsangivelse.

Alla dessa moment blir en aktiv meditation för mig och när jag får ihop alla dessa delar – då stillas mitt sinne och jag finner mitt inre lugn där jag har min sanning.

Sat Nam,

Comments are closed.